Vinnen

De vinnen dienen vooral om de raket stabiel te houden. Daardoor gaat de raket recht omhoog en begint ze niet te tollen. Vinnen kunnen verschillende vormen hebben.

Als materiaal kan je balsahout, plexiglas of 'coreflute'(*) gebruiken. Je maakt ze best groot genoeg zodat ze voldoende effect hebben.

 

(*) 'coreflute' : een soort kunststuf versie van golfkarton, 2 lagen verbonden met evenwijdige opstaande ribben. Wordt soms gebruikt voor reclame bordjes. Zie foto hiernaast.

Lijmen flessen

Om meerdere flessen aan elkaar te lijmen moet je een zeer sterke lijm hebben die de fles niet aantast. Bison combi power tweecomponentenlijm is hiervoor geschikt. De mogelijkheden voor de verbinding zijn uiteenlopend. Ik ga jullie een simpele verbinding uitleggen om 2 flessen aan elkaar te lijmen.

Je begint met de bodem van de eerste fles uit te knippen. In de bodem van de tweede fles maak je een gat met een klokboor. Schuur dan de delen die verbonden moeten worden door lijm met schuurpapier ruw. Lijm de geschuurde delen in. Duw tenslotte de gelijmde flessen in elkaar en laat de lijm drogen.

Deze 2de methode is iets moeilijker uit te voeren. Je gaat eerst d.m.v. warm water 1 fles versmallen om ze in de andere te doen passen. Die verbinding wordt gelijmd met een flexibele lijm. Daarna komt over de naad nog een reep plastiek die met een sterke, hard wordende lijm bevestigd wordt. Team Air Command water rockets uit Australië heeft hier een mooie instructiepagina met video van gemaakt: 

http://www.aircommandrockets.com/construction_6.htm

 

Je begint met de bodems van de 2 flessen eruit te snijden die je wilt verbinden. Daarna neem je een pan die je vult met +/- 3-4 cm water. Verwarm de pan tot +/- 70° en dop de fles er enkele seconden in. Je moet een passing zonder speling tussen de 2 delen bekomen. Daarna verwarm je een sauspan (of strijkijzer) en druk je met de rand van de versmalde fles op het hete oppervlak. Zo krijg je een afgeronde kant waardoor de flessen makkelijk in elkaar passen.

Schuur de verbinding met schuurpapier ruw, ontstof en verlijm met flexibele lijm. Laat 24u drogen en lijm daarna met een sterke lijm (bv. Bison Combi Power) een reep pet van 5 cm over de lijmnaad. De Naad van de ring werk je nog af met een 'patch' die je erop verlijmt. Alle delen eerst opschuren (en ev. ontvetten) voor verlijming.

Types waterraketten

  • Eéntrapswaterraketten (gewone waterraketten)
  • Tweetrapswaterraketten
  • Drietrapswaterroketten
  • ... trapswaterraketten
  • Waterraketten met boosters
  • Inventer waterraketten
  • Cluster waterraketten
  • Waterraketten met boosters én meertraps basisraket
  • Cluster waterraketten én meertraps basisraket
  • Glasvezelwaterraketten
  • FTC waterraketten
  • ...

Bron foto:

 http://www.aircommandrockets.com/rocket_gallery.htm

 

2-traps waterraketten

Als de hoofdraket zijn hoogste punt bereikt heeft wordt op de hoofdraket  een tweede raket gelanceerd. Het mechanisme daarvoor is moeilijk om te maken. Het voordeel van een tweetrapsraket is dat hij veel hoger gaat omdat de tweede raket in de lucht gelanceerd wordt en zich dan al op een hoogte bevindt.

 

Waterraketten met stuwrakketen

De hoofdraket wordt in het begin van de vlucht extra voortgestuwd door stuwraketten. Als die op hun hoogste punt zijn gekomen vallen ze eraf. De hoofdraket is altijd de grootste raket omdat anders het effect van de stuwraketten verloren gaat. De bedoeling van de stuwraketten is om de hoofdraket extra stuwkracht te geven om zo hoger te gaan.

Electronica

Als je wil weten hoe hoog de raket gegaan is en/of je meer informatie over de lancering wil hebben kan je gebruik maken van een aantal “hulpmiddelen” die meestal in het parachutesysteem geplaatst worden:

 

Hoogtemeter

Een hoogtemeter dient om te weten hoe hoog de raket ging. Sommige hoogtemeters registreren ook het verloop van de vlucht. Via een speciaal programma kan je de gegevens aflezen. Dan zie je in een grafiek hoe de vlucht verlopen is. Andere hoogtemeters registreren enkel de hoogst bereikte hoogte en worden piekhoogtemeters genoemd. Deze laatste mogen niet gebruikt worden voor wereldrecords.

 

Onboard camera

Een onboard camera dient om beelden te hebben tijdens de vlucht van de raket. Hiervoor kan je eventueel je GSM gebruiken als die uitgerust is met een camera.

 

Vluchtcomputer

Een vluchtcomputer dient om automatisch het parachutesysteem te activeren, 2-traps raketten te ontkoppelen, automatisch foto’s te nemen tijdens de lancering,…

Wereldrecords

Het officiële hoogterecord staat voorlopig op de naam van UCT waterrockets met maar liefst 830 meter. Dan is het de bedoeling om de raket zo hoog mogelijk te krijgen. Hierbij zijn strenge regels vastgelegd. Zo moet de raket van niet-metalen materialen gemaakt zijn en als je gasfles gebruikt, moet je na het onder druk zetten 10 min. wachten om te lanceren. Verder moet de raket een onboardcamera en een hoogtemeter bevatten. Je moet meerdere lanceringen uitvoeren, daarvan wordt dan het gemiddelde genomen. Ook moet er ook een grondcamera zijn die de lancering vanop de grond filmt.

 

Regels voor wereldrecords

Voor alle klassen een gedetaileerde Engelse uitleg: http://www.wra2.org/WRA2_Competitions.php

Maak jouw eigen website met JouwWeb